sunnuntai 2. marraskuuta 2014

EI, EI SUOMESSA OO PINGVIINEJÄ

Moi!

Nyt on lomat lomailtu ja huomenna pitäisi palata kouluun. Ihan jees fiiliksillä meen kyllä sinne ja nyt yritän jopa tehdä koulun eteen jotain ku ymmärrän niin paljon enemmän jo. Ensimmäisen loma viikonlopun jälkeen, josta kerroin aiemmassa postauksessa jo niin oon ehtinyt tekemään kaikenlaista. Ensimmäisen viikon tiistaina lähdettiin hostäidin ja -veljen kanssa kävelemään tollaselle näköala paikalle tai miks sitä kutsuis. Siellä oli tollanen maalaus johon oli merkitty, että missä ilmansuunnassa on mitäkin. Oon varmaan ennenki maininnu täällä, mutta rakastan tehdä pitkiä kävelyjä täällä.

Keskiviikkona aamulla otin junan kohti chileläisen Maiten (AFS-vaihtari myös) kaupunkia, Tournona, joka on noin puolen tunnin automatkan päässä etelässä. Junalla pääsee melko kätevästi kulkemaan täällä ja melko halpaa. Ostin ite sellasen kortin (50€) joka toimii samalla perjaatteella kuin Suomessa opiskelijakortti junassa, joten saan puolet kaikista hinnoista. Maite tuli mua vastaan juna-asemmalle ja siitä lähettiin kävelee sen luokse. Keskiviikko kulutettiin lähinnä kävelemällä ton ihanan kaupungin katuja ja kuvailtiin. Illalla mentiin elokuviin kattomaan The Maze Runner mikä jäi ehkä vähän myseeriksi, koska ihana ystävämme duppaus. Mutta lohduttavan paljon ymmärsin.

Norja, Ruotsi, Suomi

Chile, Chile, Dominikaaninen.

Oltiin sovittu osan tän alueen vaihtareitten kanssa, että nähään torstaina Lyonissa. Otettiin juna Maiten kanssa aamulla ja asemalla nähtiin muut. Kierreltiin kaupunkia, syötiin, naurettiin ja lopuksi shoppailtiin ehkä isoimmassa ostoskeskuksessa missä oon ikinä ollu, Part-Dieu. Oli huippu päivä ja muutenkin vahtareitten seura on aina aika loistavaa.

Lopuksi viellä perjantaina lähdettiin bussilla Valenceen. Ihana kaupunki ja pakko päästä pian uudestaan. Oli aurinkoinen päivä, istuttiin puistossa ja syötiin macaronsseja, loistavaa. Illalla lähin kohti kotia ja aika haikeeta, koska toinen vaihtari ymmärtää sua parhaiten. Oli myös hassua puhua taas ranskaa, koska kolmen päivän ajan puhuttiin englantia. JA huomas kun keskiviikkona alettiin puhumaan englantia, niin ihan kauheeta miten yksinkertaset asiat unohtaa. Hieman masentava tilanne kun ei puhu englantia kunnolla eikä ranskaa.

Siitä eteenpäin ei ookkaan kameraan kertynyt kuvia. JOTEEEEEN saatte kuulla loppuajan mukavasti tekstin muodossa.

Launtaina menin Victorian luo (katottiin sellanen leffa ku baby sitter, ranskalainen elokuva joka oli hyvä?!). Sunnuntaina mentiin torille ja illalla yheksän maissa lähettiin viellä näitten perhetuttujen luo katsomaan jalkapalloa. Tiistaina lähettiin hostäitin ja -veljen kanssa Saint-Etienneen, noin tunti autolla pohjoseen, jossa mun host-sisko asuu. Kaupunki itessään on aika ruma. Käytiin jälleen kerran vähän shoppailemassa, hups. Torstaina kävin värjäyttää hiukset ja illalla menin tatadadaaaa shoppailemaan parin koulukaverin kanssa. Perjantaina käytiin varmaan kahen ja puolen tunnin pyörälenkillä ja harmittaa etten ottanu kameraa. Vaikka täällä onkin maalla niin näitä pikkukyliä on vierivieressä, joten iha eri asia kuin Suomessa maalla. Söpöjä. Illal menin Ball:n, joka on bileiden ja baarin välistä. Oli aika huippuu. Sitten oonkin vaan ollut launtain ja sunnuntain. Eilen täällä oli vieraita ja mentiin ravintolaan. Tykkään niin paljon tästä näitten ravinolakulttuurista.

Mutta, huomenna kouluun, palaillaaaaaan,

iida

ps. ainii, Maiten host-vanhemmat kyseli ihan tosissaan, että onko suomessa pingviinejä ja jääkarhuja, ei, ei oo