lauantai 13. syyskuuta 2014

KOULUA, POSKIPUSUJA JA HEVOSIA

Oon ollut nyt koulussa viis päivää ja todennu jo et suomi koulu vaan toimii:D Ennen ku kerron mun koulusta selitän vähän millanen ranskalainen lukio on. Eli ranskalaisessa lukiossa luokat menee seconde, preième ja terminale. Ne on perjaatteessa vuoden edellä, eli oikeesti olisin viimisellä luokalla, mutta oon toisella. Näillä on kolme eri linjaa lukiossa eli L (literature), S (scientific) ja ES (economic and social studies). Ja jos oon oikein ymmärtäny toi linja valitaan vasta kakkosella. Oon ite L linjalla, joka painottuu kirjallisuuteen, kieliin ja historiaan, kai, he. Täällä on saman luokan kanssa lähes kaikki tunnit, paitsi valinnaiset kielet, liikunta ja art. Ylppäreitten tilalla on bac joka suoritetaan kolmosen lopussa kans, mutta pari ainetta kirjotetaan jo kakkosen keväällä. Arvostelu tehään 0-20 (11-13 on hyvä jo). Kahen viikon lomat on syksyllä, jouluna, helmi-maaliskuussa ja keväällä ja koulu loppuu kesäkuun lopussa. Mun mielestä kiva systeemi toi kahen viikon lomat. Koulupäivät alkaa lähes aina 8 ja loppuu vähän sekalaisesti, viiminen tunti loppuu 17.20. 12 aikoihi on ruokatauko ja se on ylensä puoltoist tuntia.


Sitte mun kouluun. Käyn tosiaan ykstiyiskoulua, se näkyy kai lähinnä siinä että säännöt on tiukemmat (esim.ei puhelimia käytävillä tai pihalla edes, mutta höhö en noudata, koska, vaihtari). Sitte jos ja kun on hypäri niin koulu aueelta ei saa poistua vaan pitää mennä sellaseen isoon luokkaan ja siellä joku opettaja vartioi että kaikki on hiljaa ja tekee tehtäviä. Tuolla koulussa ei oo koskaan ikinä ennen ollut vaihtaria, joten kaikki on ihan ihmeissään et "mitä oot täällä koko vuoden etkä käy kotona?!""miks tuut tänne vuodeks?!" Siinä sitten yritän selitellä että miksi :D. Mun luokka on tosi mukava! Opiskelen tosiaan kahta eri englantia, kahta eri ranskaa, historia&maantietoa, jotain ekonomiaa, saksaa ja tieteitä plus liikuntaa ja kahta eri kuvista. Tunneilla en oikeen ymmärrä mitään, nyt vikoina päivin ymmärsin jo sentään vähän aihetta enemmän. yhellä ranskan tunnilla ymmärsin vaan että puhuttiin koirista?! Poskipusuja annetaan puolitutuillekkin joka aamu ja moni ihmettelee ku kerron et suomessa ei tehä niin että mitä me sitten tehään ku nähään kaverit :D 


Kaikki sujuu hyvin, elämä on aika normaalii! Pitäis alkaa ton kielen kanssa nyt tsemppaa, mut annoin ittelleni tän viikon armoaikaa! Ja ainii, must tuli taas heppatyttö (nauruitkuemoji). Alotin eilen ratsastamaan tossa kävelymatkan päässä oleval tallilla, oli kyl tosi jees paikka ja tunti. Oon joskus ala-asteel ratsastanu satunnaisesti. Huomenna postaus Lyonista!

Palaillaan,
bisous!
iida

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti